sobota 23. května 2015

Goed zo!

Naprosto cizi matky mi zachranuji me dite, nebo mi kecaji do vychovy. Stava se mi to celkem casto. A cim dal tim vic me to vytaci. Takze az dam nekdy nejake pani pesti, tak to nebude uplne moje vina. ( mam ten divny pocit, ze to bude brzo)
Bavi me ty znechucene pohledy, ktere na mou osobu  vrhaji holandske matky, s perfektni francouzkou manikurou na nehtech, s uzasnym ucesem a dokonale sladene do hodne draheho outfitu. Oproti tomu ja, zoufalka, v dzinach, triku a teniskach, s vlasy stazenymi do culiku. Mam totiz svuj, odlisny, pro mnoho lidi nepochopitelny, zpusob vychovy. Ja treba nechapu holandsky zvyk dat 3 mesicni miminko do jesli a jit do prace, ale to je jina...
Necpu syna na prolezacky, necham ho, at si tam vyleze sam. Pokud potrebuje pomoc, rekne si o ni. Kdyz ditko spadne, neletim za nim za vriskotu "jezismarjaaaaa, ty muj chudacku, ukaz mamince, pofoukame  bebickoo", s naslednym pul hodinovym revem, a matcinym konejsenim, tak, jak to casto vidavam. Kdyz Samik spadne, tak se sam zvedne, oprasi si ruce a kolena, a utika zase vesele dal. Zatimco ja, krkavci matka, stojim o podal. Casto se mi stava, ze akcni matky, ktere se prave nachazeji pobliz, maji nemistne komentare typu "Maminko, spadlo vam dite!" nacez ja odpovidam "No a ?!", nebo "Vase dite je na zemi, proc mu  nepomuzete?!" ja odpovidam " Nemam cas, pisu sms-ku." Ten sokovany vyraz me vzdycky skvele pobavi.
Jako nedavno. Byli jsme v parku, Samik jako vzdycky stal u jezirka a hazel klaciky do vody. Ja jsem litala po parku a ty klaciky jsem mu sbirala. Sla kolem pani s pejskem a sokovane na me rve "Boze chytte si to dite!!! Dyt vam spadne do vody!!!!". Musim se priznat, ze jsem mela chut vzit ten nejvetsi klacek a hodit ho po ni. Misto toho jsem odvetila "Vy si radsi hlidejte psa, at vam tam nespadne! A ne moje dite!!". Skoda, ze me v tu chvili nenapadlo nic vtipneho. Snad priste.
Na hriste skoro nechodime,  radsi jdeme do parku, kde koukame na kytky, pozorujeme sneky a broucky, lezeme na stromy, lezime na trave a pozorujeme mraky a krmime kachny. ( pak pred nema prchame;)) Nemam rada preplnene detske hriste, kde matky bud litaji za detma, aby, nedej boze, nespadlo a nebo sedi na lavicce v houfu a horlive probiraji jak casto jejich ratolest kaka a ze NAM rostou zoubecky.... Z tohodle MY, mam osypky. My tak hezky papame, my mame prujmicek, my mame prdiky, brrr. Uz v tehotenstvi jsem se zarekla, ze tohle "my", nikdy nepouziju.
Dalsi duvod, proc se snazim distancovat od holandskych matek je jejich hodne oblibeny zvyk, ktery me neskutecne vytaci. Je to vykrik "Goed zo!"( cte se chut so)  neboli "well done". Na tom by nebylo nic tak spatneho, pokud my ovsem tohle "goed zo", nepouzivali 300krat denne. Ditko vyleze na klouzacku- goed zo! Dite sjede z klouzacky- goed zo! Dite kopne do balonu- goed zo! Dite si kousne do bananu- goed zooooo!!! Dite spolkne banan- obrovsky potlesk a vriskot goed zooooooooo!
Musim rict, ze bohuzel, tenhle holandsky zvyk muj muz za 15 let v Holandsku pochytil, a chvilku mu trvalo, nez to prestal Samikovi rikat. No bodejd by taky ne, za kazde zbytecne vykriknute "goed zo", hazel za trest do pokladnicky 1euro, ja si pak za usetrene penize koupila na leto 3 saty ;))
Cestny skautky, Samik nikdy nespadl ani do vody, ani z prolezacky. Ja jsem spokojena, Samik dvojnasob, a kdo muj pristup nechape, tak toho mam.....v pazi ;)

5 komentářů:

B. řekl(a)...

Dobrej clanek! Goed zo!

Promin, nemohla sem si pomoct :-)

bla řekl(a)...

Ses lemra.

Anonymní řekl(a)...

Hahaaa, tak to jsi me pobavila :) mam pristup dost podobnej a na oznaceni MY jsem taky alergicka... a jeste nikdy o svejch detech nemluvim jako o malym nebo male, to me taky neskutecne vytaci... Ale clanek i blog super :) preju krasny leto v Manchasteru. Lucka

bla řekl(a)...

Lucko, diky moc! Tak to jsem rada, ze nejsem jedina kruta matka :))) Jak stare mas deti? A jste taky v Manchesteru? Uzijte si vikend!

Anonymní řekl(a)...

Helčo, bydleli jsme 5 let v Haagu, dokonce jsme se měly v přátelích na FB, ale nikdy jsme se bohužel nepotkaly... :( teď koncem května jsme se odstěhovali do Prahy... a po Holandsku se mi stejska :) jinak synkovi jsou 4, dcerce 2 a da-li buh, tak v březnu se ještě rozrosteme :) krasny vikend...Lucka