čtvrtek 21. května 2015

Holandská kuchyně

Řeknu to narovinu a hned na začátku. Nemám rada holandskou kuchyni. Když jsem před rokem musela strávit v nemocnici 10 dní, bylo to čiré utrpení. Celých 10 dní jsem byla prakticky na ovoci, zelenině a bílém jogurtu. Výhodu to mělo tu, že jsem se domu vrátila o 7 kg lehčí.
Díky tomu, že je Holandsko kosmopolitní, je tu velký výběr exotických restaurací. U nás, samozřejmě, vedou restaurace turecké, ale navštěvujeme i indické, thajské a španělské.
Díky bohu, aspoň za ty úžasné holandské sýry.

Snídaně

Ontbijtkoek

Na snídani mívaji Holanďané většinou chleba s něčím. Klasika- marmeláda, med, máslo, sýr, šunka. Favoritem je ale pindakaas, neboli arašídové máslo. Další, zřejmě nejoblíbenější, je hagelslag, což jsou čokoládové hoblinky, které se nasypou na chleba potřeny máslem. Ze začátku jsem z toho byla odvařena, teď už to nemůžu ani vidět. Hodně oblíbený je ontbijtkoek, neboli kořenena suchá buchta, podobná našemu perníku.

Hagelslag



Oběd


Holanďané nejí teplý oběd, jak jej známe z Česka, jedí maximálně teplou polévku. Asi nejznámější je erwtensoep- hrachová polévka s klobásou, nebo bůčkem. Jako druhé se znova jí obložený chleba, houska nebo wrap. Jsou k dostání v různých variacích, plněné různými druhy sýru, se šunkou, lososem, krevetami, kuřecím masem...


Holandský oběd 

Erwtensoep








Večeře


Večeři, nebo "avondmaaal", maji Holanďané pravidelně, každý večer v 18:00. Nejpopulárnější je asi hutspot. Povidá se, že jídlo vzniklo ze zbytku pečených brambor, které za sebou nechali Španělé, když v roce 1574 utíkali za dramatických okolností z Leidenu. Holanďané přidali dušenou mrkev, cibuli, všechno rozšťouchali, a hurá, recept byl na světě.



Hutspot


Další verze tohoto jídla je stammpot. Znova rozmačkané brambory, ale s přidanou růžičkovou kapustou, zelím a slaninou. Nejčastěji se konzumuje znova s klobásou. Musím konstatovat, ze za celých skoro 5 let, co v Holandsku žiju, jsem ani hutspot, ani stammpot nevyzkoušela. Myslím, ze jsem o nic nepřišla.

Stammpot



Fast food po holandsku 


Stánky s rychlým holandským občerstvením jsou hodně oblíbené. Je to levné, zasytí to, někomu to chutná a hlavně, je to na každém kroku. Mě osobně nejvíc chutná kibbeling. Dáváme si ho s mužem pokaždé, když jsme na pláži, je to naše taková tradice.
 Jsou to v těstíčku obalené kousky bílé ryby, osmažené a posypané výborným kořením.


Bitterballen
Další, velmi oblíbený snack je frikandel. Což je dlouhý, kořeněný párek. Podává se nejčastěji s majonézou, kečupem a oblíbenou cibulí. 
Podobné jsou  bitterballen, neboli malé, smažené kuličky z taktéž mletého masa v trojobalu. V době, kdy jsem pracovala v baru na pláži jako servírka, jsem tyhle dvě věci nosila  nadšeným Holanďanům na stůl 100krát za den. 
Bitterballen jsem jednou, ze zvědavosti zkusila, už nikdy více.
Frikandel


Další věc, která je na každém kroku, jsou hollandse nieuwe. Syrové rybky, naložené ve sladkokyselém nálevu. Jí se tak, že je chytnete za ocásek, obalíte v syrové, nasekané cibulce, a se zakloněnou hlavou je šoupnete do pusy.


Kdo je milovikem syrove cibule a ryby, tohle je volba ;))
Chtěla jsem tu dát fotku, na které jsem zachycena já. Bohužel, kromně lososa v sushi
žadnou syrovou rybu nepozřu, nehledě na tu syrovou cibuli. Muž na to taktež nemá koule.
Tak snad stači tyhle holandské slečny :) 




Za zmínku taky určitě stojí  hollandse patat- holandské hranolky. 
Jsou božííí! Je to jediné holandské jídlo, kromě kibbelingu, které mám ráda a pravidelně ho kupujeme. Jsou tlusté, křupavé, voňavé a hlavně, nejsou vůbec mastné! Většinou jsou s hooodně velkou dávkou výtečné holandské majonézy, ale oblíbený je i pindasaus, což je omáčka z burákového másla ( cože????), nebo posypané najemno nakrájenou cibulí.
 No vážně, co pořád blbnou s tou smradlavou plodinou?!! 

S majonézou

S pindasaus, posypane cibuli. ( Proboha!!!! Podle meho nazoru je tohle šilenost na druhou,
ovšem je to čistě můj nazor....)






Holandské sladkosti


Mezi nejznámnějsí, a nejlepší pochoutky patří podle mě appeltaart, výborný jablečný koláč a stroopwafel- wafle plněné sirupem, nejlepší jsou z trhu teplé, ale i ty studené z obchodu jsou výborné. Akorát to nemá to kouzlo :-)  
Naší úplně  nejoblíběnejší holandskou specialitou jsou poffretjes, neboli malé, kulaté  lívanečky z kynutého těsta.
 My je doma jíme buď s borůvkama a posypané práškovým cukrem, nebo polité javorovým sirupem. Mňaaam!


Appeltaart
Poffretjes
Tradicni vyroba mini livanecku 

Stroopwafel

Jako nejhorší věc, kterou Holanďané hojně konzumují, považuji hollands drop
Lékořicové bonbony. Blah.  Holanďané je zbožňují. Mě se dělá šoufl, jen je vidím. 


Lékořicove bonbony- mate radi?

Obalene v soli.

Holandské sýry

Největsí, možná nejlepší a nejznámnější holandskou lahůdkou jsou sýry. Zbožňuju sýry. Byl to taky jeden z důvodu, proč jsem se do této země přestěhovala. Haha.
Holandské sýry jsou svou úžasnou chutí a vysokou kvalitou známé po celém světě. 
Dají se koupit i v bežném obchodě, ale ty nejlepší jsou ve speciálních prodejnách nebo na trhu. 
Běžné je, že vám prodejce dá sýr nejprve ochutnat.
Sýry se dělí na:

  1. jonge kaas- mladý 
  2. jong belegen- mladý odleželý 
  3. belegen- odleželý  
  4. extra belegen- extra odleželý
Mladé sýry jsou měkké a mají jemnou chuť. Starší, odleželé sýry mají chuť výraznější a jsou tvrdé, nekdy drolivé. 

Nejznámnějsší je gouda, edam a Old Amsterdam.

Na trhu
Neco uzasneho!

Syrovy obchod 





Syrovy festival



11 komentářů:

B. řekl(a)...

Ahoj Helenko, tak tohle je bezvadny clanek! Zasmala sem se i neco naucila...perfektni!
Docela by me zajimal ten syrovy festival...kdy, co a jak, chapes, ne... tak mas namet na dalsi clanek, treba nekdy :-)
Mam te rada, pa, B.

bla řekl(a)...

Cus mnamko :)
Co te rozesmalo? Syrovy festival byva v Goude. Nemuzu tam jet, pac bych utratila balik penez za ty zlute kulate veci.

My Pink Boudoir řekl(a)...

Ja taky ziji v Holandsku a na vse krome dropu a haringu uz jsem si zvykla :). Ale priznavam ze bitterballen jsem zacala jist az tak po osmi letech :D. Prekvapilo me ze nase zkusenosti jsou rozdilne. Co ja vim tak nejoblibenejsi snidane je prave kombinace pindakaasu s hagelslagem a frikandel se ji nejcasteji "speciaal", s horcici jsem ji jeste nikdy nevidela. Tu "korenenou suchou buchtu" nazivam pernikem :D.
Moc zajimave precist si pohled jine Cesky na Holandskou kuchyni!
Stampot doporucuji alespon jednou ochutnat! Myslim ze te prekvapi ;).
Jeste bych doplnila stare syry, ty se ti z textu asi ztratily. Fajn clanek! :)

bla řekl(a)...

Ahooj, diky za reakci. Tu horcici musim opravit, nejak se mi to popletlo. Vim, nejcasteji je s majonezou, kecupem a oblibenou cibuli.
Stampot me nelaka, nejsem milovnik ruzickove kapusty.
Muzu se zeptat, kde zijes?

Unknown řekl(a)...

bezva clanek, poucila i pobavila jsem se zaroven ;-) :-D

bla řekl(a)...

Ahoj Petro, moc dekuju! Jsem rada, ze jsem Vas pobavila ;)

My Pink Boudoir řekl(a)...

Presne tak, at zije syrova cibule :D
Ja ted ziji v Zoetermeer, a ty? V Dordrechtu?

bla řekl(a)...

jeee, tam mam znamou, Cesku :-)
Ve Zwijndrechtu, presne 31 minut to mam k Vam autem ;)

Anonymní řekl(a)...

Ja zijem v Holandsku 4 a pol roka. Hutspot a stampot som uz aj varila a je to vyborne. Haringa tu surovu rybku mam tiez rada a je aj zdrava. Bitterballen su vyborne a ked si dam patat tak vzdy special to je s majonezou+curry+cibula. Velmi dobra kombinacia.Ja tu s jedlom nahodou nemam problem.

Anonymní řekl(a)...

To neni vubec dobry napad, cist si takove clanky zatimco jsem ve skole a hladovim :D Tu karamelovou wafli bych si hned dala. Nebo kibbelinga, mnaam. Jinak dobry clanek, jako vzdy :)
T.

bla řekl(a)...
Tento komentář byl odstraněn autorem.